W dniach 11-12 lipca uczestniczyliśmy w VI Zlocie Zimnowojennym w Kołobrzegu. W tym roku miejscem zlotu był Port Jachtowy w Kołobrzegu. Organizator - Muzeum Oręża Polskiego ze względów bezpieczeństwa wydzielił dwie strefy : rekonstrukcyjną oraz edukacyjną - w ramach której już od piątkowego wieczoru funkcjonowała nasza ekspozycja. Przez dwa dni prezentowaliśmy z naszych zbiorów : samochód UAZ z rozgłośnią "Pionier", sanitarkę Honker, stanowiska z peryskopami oraz celownikiem czołgowym, telefony polowe wraz z łącznicą polową ŁP-10, odbiornik KF z wyposażenia samochodu ADK-11. Nie bez znaczenia jest fakt, że dzięki wytężonej pracy naszych kolegów oba pojazdy dotarły bez przeszkód do Kołobrzegu na własnych kołach ! Jak zawsze głównym punktem naszego stanowiska był namiot wystawowy. Pomimo obowiązujących ograniczeń sanitarnych oraz procedur z tym związanych naszą wystawę odwiedziło wielu turystów przebywających aktualnie w Kołobrzegu. Odbyliśmy wiele ciekawych rozmów oraz nawiązaliśmy kilka obiecujących kontaktów.
Do zobaczenia za rok !

Z przyjemnością informujemy, że w najbliższy weekend 11-12 lipca będzie można nas spotkać na VI Zlocie Zimnowojennym. Na zaproszenie Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu wydzielone siły i środki naszego muzeum będą obecne w strefie EDU. Więcej szczegółów na stronie organizatora: Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

 

Nasza TATRA 815, którą ostatnio pozyskaliśmy dzięki procedurze nieodpłatnego przekazania mienia decyzją Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym roku kończy 30 lat.

Wóz służył w 15. Gołdapskim Pułku Przeciwlotniczym, ostatnie kilka lat spędził w podległej jednostce w Elblągu. Po odebraniu ciągnika od razu przystąpiliśmy do pracy; wymieniliśmy olej i filtr, wyczyściliśmy wirówkę, sprawdziliśmy szczelność układu paliwowego, wymieniliśmy uszkodzone zawory i uszczelniliśmy układ pneumatyczny, zamontowaliśmy akumulatory i……. odpaliła!!!! Silnik pracuje bardzo równo, układ pneumatyczny szybko napełnia poduszki zawieszenia, niestety nie ruszyliśmy z miejsca, ponieważ jest problem ze sprzęgłem.

Walczymy dalej.

 


 

Udało nam się ustalić, że samolot TS-11 Iskra nr boczny 905, od którego pochodzi osłona w indyjskim lotnictwie wojskowym otrzymał numer W1746 i stacjonował na lotnisku Hakimpet w Hyderabadzie.

Indie zakupiły 50 samolotów tego typu do szkolenia swoich pilotów, pierwsze egzemplarze dostarczono w 1975 roku. Z samolotem o numerze bocznym 905 (indyjski nr W1746) było jednak trochę inaczej, najprawdopodobniej trafił on dopiero w grudniu 1997r. do Indyjskich Sił Powietrznych w zamian za nienadający się do naprawy w WZL2 samolot o numerze W1421. Jest szansa, że samolot przetrwał do dnia dzisiejszego, i obecnie znajduje się na terenie portu lotniczego w miejscowości Cochin. Potwierdza to fotografia zamieszczona na portalu www.jetphotos.com w czerwcu 2016r.

Zgodnie z ambitnymi planami z 2010r. w Cochin na terenie należącym do Cochin International Airport Limited (CIAL) w krótkim czasie miało powstać Aerospace Museum. Oprócz budynku na ekspozycji zewnętrznej planowano wystawienie historycznych samolotów różnych typów. Niestety z wielkich planów po kilku latach powstał tylko budynek muzeum z wystawą modeli samolotów, a na ekspozycję zewnętrzną trafił jedynie rozmontowany i zdekompletowany samolot Iskra nr W1746. Samolot po złożeniu był eksponowany na zastępczym podwoziu z kolami od samochodu osobowego przed budynkiem muzeum.

Obecnie w Internecie przy wyszukiwaniu lokalizacji muzeum wyświetla się komunikat „tymczasowo zamknięte”, a na fotografii z 2018 roku widać, że samolot popada w ruinę na zaniedbanym terenie. Międzynarodowy port lotniczy w Cochin to inwestycja powstała w ramach modelu publiczno -prywatnego, niestety w zakresie muzeum chyba koszty ich przerosły. Czy samolot tam jeszcze jest?