Historia jednostki JW 1316 skończyła się w 1998 roku, kiedy zdecydowano o rozwiązaniu 6 PLMB i pozostawieniu w Pile jedynie Komendy Lotniska, które miało służyć jako lotnisko zapasowe dla użytkującej ten sam typ samolotu jednostki z Mirosławca.
Ostatni start samolotu Su z 6 PLMB odbył się 5 kwietnia 1998 roku, za sterami "9615" zasiadł ostatni dowódca JW 1316 - płk pil. Stanisław Galiński.
Jedną z niewielu pamiątek po 6 Pułku z Piły, ale najbardziej okazałą jest samolot Su-22M4 o numerze bocznym 3620. Jest to swego rodzaju unikat, gdyż jako jedyna pilska suka posiada po obu stronach statecznika pionowego godło 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Przedstawia ono czerwoną "szóstkę", w którą wkomponowany jest orzeł trzymający w szponach cyfrę "3" (numer eskadry do którego należał samolot). "Szóstka" zwieńczona jest sylwetką samolotu Su-22, u podstawy godła znajdują się litery "plmb". Autorem godła pułku był chorąży Sławomir Wolsztyniak. Na ramie owiewki samolot "3620" dostał również stopień i nazwisko ówczesnego dowódcy 2 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego - płk pil. Zenona Smutniaka (ten element nie zachował się niestety). Z przodu kadłuba samolot posiada namalowane godło eskadr pilskiego pułku - uskrzydlony tygrysek (ewenementem jest kolor tygryska - biały, gdzie na innych Sukach był żółty) trzymający w łapach szachownicę, w którą wpisana jest cyfra "3" jako oznaczenie numeru eskadry.
Suchoj Su-22M4 "3620" został wyprodukowany w Komsomolsku n.Amurem 1 maja 1984 roku. Do Polski dostarczony został w 1985 wraz z innymi 47-oma samolotami tego typu. Pierwszą jednostką był 6 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile, w kolejnych latach eksploatacji 3620 należał do 40 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Świdwinie, do którego odleciał z Piły w dniu 17 grudnia 1997 roku. Następnie służył w 7 PLBR w Powidzu, 39 ELT w Świdwinie a w dniu 16 lipca 2003 został oddany 6 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Powidzu, gdzie zakończył lotną karierę. Samolot przeszedł 1 remont główny w WZL-2 w Bydgoszczy (zakończony w październiku 1996). Podczas remontu nie został doposażony ani w GPS, ani TACAN (systemy te montowano od 1996 roku na Su-22 podczas prac w Bydgoszczy) - powodem było prawdopodobnie to, że należał do 23 serii produkcyjnej, czyli najstarszej użytkowanej w Polsce.
Obecnie Su-22M4 "3620" znajduje się na lotnisku 33 Bazy Lotniczej w Powidzu i oczekuje na swój dalszy los. Pozyskaniem tego unikalnego egzemplarza są zainteresowani Miłośnicy 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego zrzeszeni w Stowarzyszeniu "Przedmoście Piła". Miałby stanowić eksponat skansenu o tematyce militarnej miasta Piły.
Przede wszystkim, prezentowany samolot jako jedyny noszący godło 6 PLMB i zachowujący barwy, w których latał w Pile jest fantastyczną pamiątką ludzi i wydarzeń, którzy zapisali się w historii pilskiego lotnictwa wojskowego. Warto aby wrócił do swego rodzinnego miasta jako hołd oddany wszystkim tworzącym historię 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Jak będzie, czas pokaże...
Łukasz SAWICZ